Schrijven32
Kerngroep Schrijven32
In januari 2016 heeft een groep ervaren neerlandici zich verenigd in de Kerngroep Schrijven32. Hun gezamenlijke ervaring is dat zij de beoogde innovatie van Onderwijs2032 al dicht benaderen en soms zelfs passeren. Ze ervaren minder werkdruk, minder correctie en voorbereiding, en méér leereffect bij de leerlingen. De docenten bundelden hun krachten om:
- de continuïteit en doorontwikkeling van TiO te waarborgen;
- hun positieve ervaringen met andere scholen te delen.
Andere weg
De docenten werden extra geprikkeld door de krantenkoppen in januari 2016: 'Het vak Nederlands moet op de schop'. Zij distantieerden zich van de ongenuanceerde kritiek op het onderwijs in schrijfvaardigheid. Ze waren immers al lang een andere weg ingeslagen.
In de voorhoede
Daarnaast constateerden de docenten van de Kerngroep met vreugde, dat veel van de richtpunten die de overheid in Platform Onderwijs2032 heeft geformuleerd in hun onderwijs al terug zijn te vinden:
- accent op leerproces boven leerproduct
- accent op functionele taalvaardigheid
- accent op personaliseren van leerprocessen
- accent op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van de leerling
- accent op persoonlijkheidsontwikkeling
- accent op taal-, denk- en studievaardigheden
- accent op transfer van leerervaringen
Uniek
Het mag een unieke ontwikkeling worden genoemd: docenten die zelf sturing geven aan de doorontwikkeling van hun vak. Niet met slogans en idealistische vergezichten, maar met een uitvoerbaar en overdraagbaar programma, dat in de praktijk bewezen heeft effectief te zijn.
Collegiale support
Leden van de Kerngroep, die allen met een gemodificeerde versie van TiO werken, zijn bereid hun expertise en ervaringen te delen met andere scholen. Geïnteresseerde collega's kunnen contact opnemen via info@schrijven32.nl